۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۵۹۴۴۵۰

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱ بهمن ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱ بهمن ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز
با حضور معاون اول رییس جمهوری طرح‌های گاز رسانی، برق رسانی و آبرسانی جنوب کرمان به ارزش هفت هزار میلیارد ریال به طور همزمان به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱ بهمن ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

قیمت طلا کاهش یافت

قیمت طلا در معاملات امروز با احتمال توقف افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو، ثابت ماند، اما بهبود ریسک‌پذیری در بازار اوراق قرضه سبب کاهش قیمت این فلز گرانبها شد.

هر اونس طلا با ۳.۶۵ دلار کاهش ۱۲۷۸.۶ دلار فروخته شد.

بنجامین لو، تحلیلگر بازار در سنگاپور گفت: «لحن ملایم فدرال رزرو سبب شده است تا ارزش دلار تحت کنترل بماند و طلا را تقویت کند، اما از طرف دیگر، روند نزولی در بازار‌های اوراق قرضه کاهش یافته است.»

کمتر از دو هفته مانده به نخستین نشست سیاست‌گذاری فدرال رزرو در سال جدید، مقامات این بانک در مورد ادامه روند افزایش نرخ بهره تردید ایجاد کردند.

رشد اقتصادی کندتر در جهان، رکود بازار‌های بورس در سه ماهه گذشته و تعطیلی بخشی از دولت آمریکا که اعتماد و هزینه‌های مصرفی را تهدید می‌کند، از نگرانی‌های بانک مرکزی آمریکاست.

لو گفت: «ما شاهد شرایط بسیار مثبتی در اوراق قرضه آمریکا بوده‌ایم و دلار نیز شاهد یک سری مبادلات مثبت بوده است. تمامی این موارد تاثیرگذار مانع جذاب شدن بیشتر طلا شده است.»

وی افزود طلا با مقاومت فنی شدیدی در سطح ۱۳۰۰ دلار مواجه است.

طلا از زمانی‌که به کمترین رقم یک سال و نیم اخیر در نیمه آگوست رسید، بیشتر به علت بازار‌های اوراق قرضه آشفته و تضعیف دلار، بیش از ۱۰ درصد افزایش ارزش داشته است.

پس از اینکه وال استریت چهارمین هفته افزایشی را هفته گذشته ثبت کرد، بازار‌های بورس آسیا امروز ثابت ماندند.

ذخایر طلای گلدتراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در جهان ۱.۵ درصد افزایش یافت و به ۸۰۹.۷۶ تن رسید.

در عین حال، پالادیوم هفته گذشته، رکورد ۱۳۴.۵۰ دلار را ثبت کرد.
______________________

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز

امروز در بازار آزاد قیمت انواع سکه و طلا نسبت به روز گذشته افزایش داشته است؛ برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۴ میلیون و ۶۸ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۲۷۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۷۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳۷۰ هزار و ۲۸۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۷۹ دلار معامله می‌شود.

گفتنی است، صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری با ۲۰۰ تومان افزایش نسبت به نرخ دیروز، ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانک‌ها با ۵۰ تومان افزایش، ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان است.
______________________

آغاز سومین عرضه نفت خام در بورس انرژی

عرضه محموله ۱ میلیون بشکه‌ای نفت خام در بورس انرژی طبق اطلاعیه بورس انرژی آغاز شد.

در نوبت اول عرضه نفت خام در بورس انرژی که در ششم آبانماه امسال انجام شد، جمعا ۲۸۰ هزار بشکه نفت خام از محموله یک میلیون بشکه‌ای عرضه شده از سوی شرکت ملی نفت ایران خریداری شد.

در نوبت دوم عرضه نفت خام در بورس انرژی در بیستم آبانماه امسال هم در مجموع ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام عرضه شده از سوی شرکت ملی نفت ایران خریداری شد.

در سومین عرضه نفت که دقایقی قبل در بورس انرژی آغاز شده است، یک میلیون بشکه نفت خام به قیمت پایه هر بشکه ۵۲.۴۲ آماده عرضه به مشتریان است.

با توجه به اینکه عرضه نفت در بورس، تجربه‌ای تازه در کشور ماست، کارشناسان شرط موفقیت این شیوه و استقبال بخش خصوصی از آن را تداوم عرضه نفت در بورس عنوان می‌کنند و معتقدند بی نظمی در عرضه و مستمر نبودن عرضه موجب می‌شود بخش خصوصی برای حضور در این عرصه اطمینان کافی نداشته باشد.
______________________

۷۰۰۰ میلیارد ریال پروژه عمرانی در جنوب کرمان افتتاح شد

با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری طرح‌های گاز رسانی، برق رسانی و آبرسانی جنوب کرمان به ارزش هفت هزار میلیارد ریال به طور همزمان به بهره برداری رسید.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی عصر دوشنبه در حاشیه این آیین، گفت: طرح گازرسانی به ۷۸ روستا و شهرک صنعتی جنوب کرمان با اعتبار پنج هزار میلیارد ریال، زمینه بهره مندی مردم جنوب و شرق استان از نعمت گاز را فراهم ساخت.

یحیی کمالی پور افزود: همچنین پست‌های برق جنوب و غرب استان شامل شهرستان‌های جیرفت، کهنوج و بافت با اعتبار یکهزار و ۷۸۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: افتتاح طرح آب رسانی و تأمین آب شهر جبالبارز با اعتبار ۲۲۰ میلیارد ریال از دیگر طرح‌هایی بود که توسط معاون اول رئیس جمهوری در جنوب استان کرمان افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

معاون اول رئیس جمهوری عصر دوشنبه پس از استقبال گرم مردم جیرفت در فرودگاه این شهر، راهی مسجد حضرت رقیه (س) این شهر شد و با مردم دیدار کرد.

اسحاق جهانگیری به همراه تعدادی از اعضای کابینه دولت برای یک سفر دو روزه به استان کرمان عصر امروز (دوشنبه) از طریق فرودگاه جیرفت وارد این استان شد.

جهانگیری علاوه بر طرح‌های افتتاحی در جنوب کرمان قرار است فردا چندین طرح صنعتی را در شهر بردسیر و کرمان افتتاح کند و در دومین مجمع ملی سمن‌های جوانان کشور شرکت کند.
______________________

تعداد شعب بانکی کشور باید در مجموع ۱۲ هزار شعبه باشد

عباس معمار نژاد معاون امور بانکی وزارت اقتصاد  گقت: تعداد شعب نظام بانکی کشور باید در مجموع ۱۲ هزار شعبه باشد و بانک‌ها باید بهینه سازی شعب را در دستور کار قرار دهند.

معمار نژاد افزود: بر اساس مطالعات صورت گرفته در وزارت امور اقتصادی و دارایی بر پایه شاخص‌های تولید ملی، وسعت و جمعیت کشور، تعداد شعب نظام بانکی کشور باید در مجموع ۱۲ هزار شعبه باشد که تمامی بانک‌ها باید بهینه سازی شعب خود را در دستور کار قرار دهند.

وی در نشست با مدیر عامل و معاونان، اعضای هیئت مدیره، مدیران امور و روسای ادارات کل بانک ملی ایران با تاکید بر اینکه بانک ملی ایران، بانک اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران و عصای نظام اقتصادی کشور است، گفت: باید تلاش کنیم تا تسهیلات تکلیفی مضاعفی بر روی دوش این بانک قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه، بانک ملی ایران یک بنگاه اقتصادی است که باید بحث سودآوری آن نیز مدنظر قرار گیرد، گفت: این بانک بازوی حمایتی دولت و اصلی‌ترین بانک کشور است و بحث مطالبات از دولت در این بانک باید تعیین تکلیف شود که وزارت امور اقتصادی و دارایی ملزم به پیگیری آن است.

کاهش قابل توجه نسبت مطالبات معوق به تسهیلات

وی با اشاره به کاهش قابل توجه نسبت مطالبات معوق به تسهیلات (NPL) در بانک ملی ایران، افزود: نسبت مطالبات معوق به تسهیلات در بانک ملی ایران طی چند سال اخیر روندی کاهشی داشته و تلاش برای وصول مطالبات باید همچنان مورد توجه باشد. همچنین قیمت تمام شده پول نیز در این بانک روند نزولی در پیش گرفته که باید ادامه یابد.

معمارنژاد با تاکید بر لزوم بهینه سازی شعب بانک‌ها، گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته در وزارت امور اقتصادی و دارایی بر پایه شاخص‌های تولید ملی، وسعت و جمعیت کشور، تعداد شعب نظام بانکی کشور باید در مجموع ۱۲ هزار شعبه باشد که تمامی بانک‌ها باید بهینه سازی شعب خود را در دستور کار قرار دهند و اقدامات بانک ملی ایران نیز در این راستا باید ادامه داشته باشد.

گستردگی و ضریب نفوذ بانک ملی ایران در کشور

مدیرعامل بانک ملی ایران نیز در این نشست با بیان اینکه این بانک متعلق به همه مردم ایران است، گفت: با توجه به گستردگی و ضریب نفوذ بانک ملی ایران در کشور، انتظارات از این بانک برای رفع چالش‌ها و مسایل کشور بالاست.

حسین زاده با تاکید بر اینکه بانک ملی ایران با هدف کمک به توسعه کشور راه اندازی شده است، افزود: این بانک در بسیاری از بخش‌ها از سوی دولت به آحاد مردم خدمت رسانی می‌کند از این رو، در بسیاری از مناطق محروم و دور دست کشور به منظور خدمت رسانی به هموطنان اقدام به تاسیس شعبه کرده در حالی که این شعب توجیه اقتصادی ندارند.

وی تصریح کرد: در چند سال گذشته بانک ملی ایران به یک انضباط مالی پایدار دست یافته که در راستای آن طی دو سال گذشته نیز نه تنها بدهی به بانک مرکزی نداشته بلکه مانده اضافه برداشت آن نیز صفر بوده است. این در حالی است که باتوجه به حجم عظیم تسهیلات تکلیفی، خط اعتباری نیز به این بانک اختصاص نیافت.

۲۶۰ هزار میلیارد ریال از منابع ذخایر قانونی نزد بانک مرکزی

حسین زاده ادامه داد: هم اکنون بیش از ۲۶۰ هزار میلیارد ریال از منابع بانک ملی ایران بابت ذخایر قانونی نزد بانک مرکزی است که این رقم بیش از نرخ ذخیره قانونی دیگر بانک‌ها و حتی معادل منابع کل یک بانک است. با توجه به گسترده بودن تکالیف بانک ملی ایران و همچنین میزان بدهی‌های دولت به این بانک درخواست داریم بخشی از این ذخایر آزاد شوند تا بتوانیم دست واحد‌های تولیدی بیشتری را بگیریم.

مدیرعامل بانک ملی ایران همچنین با اشاره به برگزاری نخستین رویداد ملی شو در بهمن ماه سال گذشته بیان کرد: در" ملی شو ۲ " که کمتر از یک ماه آینده برگزار می‌شود، یک سری دیگر از دستاوردها، محصولات و خلاقیت‌های این بانک که در نظام بانکی کشور بی سابقه است، عرضه خواهد شد.

در ادامه این نشست، گزارشی از وضعیت منابع و عملکرد بانک در بخش‌های فناوری اطلاعات، مالی و... از سوی اعضای هیئت مدیره و مدیران امور بانک ارائه شد.
______________________

از ایستادگی تا فرصت سوزی صنعت نفت ایران

طبق آخرین آمار، کل ذخایر هیدروکربنی ایران ۸۳۶ میلیارد بشکه است که از این میزان، مقدار قابل برداشت با تکنولوژی، ۲۳۹ میلیارد بشکه است. یعنی ایران می‌تواند ۲۹ درصد را برداشت کرده و ۷۱ درصد در زیرزمین بلااستفاده باقی می‌ماند؛ موضوعی که یک تحلیل‌گر حوزه انرژی نیز معتقد است این‌که ایران نتوانسته از تکنولوژی روز دنیا در صنعت نفت استفاده کند، از نقاط ضعف این صنعت محسوب می‌شود.

بیژن زنگنه - وزیر نفت - روز گذشته، برای پاسخ به سوال نمایندگان در مجلس شورای اسلامی حضور یافت و از اهمیت افزایش ضریب بازیافت سخن گفت.

به گفته‌ی وی، هر یک درصد افزایش بازیافت از مخازن نفت و گاز، معادل ۸ میلیارد بشکه است که این، معادل ۵۰۰ میلیارد ثروت برای ایران است. تحقق این امر نیازمند بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا است. زیرا شرکت‌های ایرانی درحال حاضر از تخصص و تکنولوژی کافی برای این موضوع برخوردار نیستند.

در این راستا، نرسی قربان - تحلیل‌گر ارشد حوزه انرژی - درباره نقاط قوت و ضعف صنعت نفت ایران طی ۴۰ سال گذشته، گفت‌: مهم‌ترین نقطه قوت این صنعت، این بوده است که توانسته است در سخت‌ترین شرایط از جمله جنگ و تحریم روی پای خودش بایستد و شرایط خود را کم و بیش حفظ کند. این مساله بسیار مهم بوده و بزرگ‌ترین نقطه قوت این صنعت محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: نقطه ضعف صنعت نفت ایران طی ۴۰ سال گذشته موضوعی است که اختیار آن در دست این صنعت نبوده است. به‌عبارت دیگر، صنعت نفت ایران نتوانسته است از بهترین تکنولوژی و سرمایه دنیا برای توسعه بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز خود استفاده کند و این ذخایر را توسعه دهد.

این تحلیلگر ارشد حوزه انرژی در پایان با اشاره به شرایط پسابرجام، گفت‌: در زمان برجام هم که در‌های صنعت نفت ایران به‌روی دنیا باز شد، باز هم این صنعت نتوانست از این شرایط استفاده کند. در حالی که اگر در آن فضا با ۱۰ شرکت خارجی قرارداد امضا می‌شد، آمریکا نمی‌توانست نفت ایران را تحریم کند. /۲۰۳/۹۶۹/م

محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات